2022 októberében közzétett kérdőívünkben olyan kérdésekre kerestük a választ, amelyek az ünnepi szezon megkezdése előtt iránymutatást adhatnak a játékpiac legerősebb időszakára való felkészüléshez. A kutatás többek között a jelenlegi gazdasági helyzet befolyásoló szerepének, illetve az ügyfelek ajándékvásárlási tendenciáinak feltárására irányult. A több mint 10 000 kitöltő válaszait összegezve átfogó kép született arról, mire számíthatnak a játékpiac szereplői idén karácsonykor.
A válaszadók 64%-a érezte úgy, hogy a jelen gazdasági helyzet befolyásoló erővel bír karácsonyi ajándékvásárlására. A kitöltők csaknem 21%-a számára viszont a válsághelyzet nem számít befolyásoló tényezőnek, ha a karácsonyfa alá kerülő újdonságokról van szó. A válaszadók 16%-a pedig októberben még nem tudta megítélni, hogy a gazdasági helyzet milyen hatással lesz ajándékvásárlási szokásaira.
Ennek ellenére, amikor a kérdőív kitöltőit arról kérdeztük, hogy mely 3 legfontosabb szempont alapján választanak ajándékot gyermeküknek, a válaszadók elsöprő mértéke (88%) a gyermekük saját kérését és vágyát helyezte előtérbe. A gyermek saját kívánságait a játék hasznossága és minősége követte. A több funkció és a márkanév pedig ebből a szempontból háttérbe szorult.
Habár az első 3 legfontosabb szempont között nem szerepel, a játék ára a szülők szemében sem elhanyagolandó tényező az ajándékvásárlás folyamatában. A kérdések között szerepelt az is, hogy a válaszadók milyen értékben vásárolnak karácsonyi ajándékot gyermekenként. A legtöbben (27,4%) 5.000 és 10.000 Ft közötti ajándék mellett döntenek, ezt pedig szorosan követi a 10.000–15.000-es értéksáv. A válaszadók 8,2%-a vásárol 30.000 Ft feletti összegben ajándékot a karácsonyfa alá egy gyermeknek. Emellett pedig egyenlő arányban döntöttek a kitöltők a 0–5.000 Ft-os értéksáv és az Egyéb válaszok mellett, ahol a megadott válaszok között a „Nem vásárlok ajándékot” és „A párom vásárolja az ajándékokat” válaszok voltak a legnépszerűbbek.
Az ajándékvásárlás legmegfelelőbb időpontja szintén megosztó kérdés volt: a kérdőívre válaszoló szülők 36,9%-a a novembert tűzte ki az ajándékbeszerzés idejének, és csupán a válaszadók 7,3%-a hagyja az ajándékvásárlást az adventi időszakra. A kérdőív kitöltőinek 36,4%-a tervezte úgy, hogy már októberben elkezdi a karácsonyi ajándékvásárlást. Adataink azonban nem támasztották alá ezt a jelentős arányt: az októberben elért forgalmunkat tekintetbe véve arra a következtetésre jutottunk, hogy az igazi karácsonyi készülődés mégiscsak novemberben vette kezdetét.
És hogy mik lesznek idén a karácsony slágertermékei? A TOP25 Black Friday-termékünk iránymutatásul szolgálhat ebben a kérdésben: a társasjátékok ebben az időszakban is fénykorukat élik, a tavalyi év kedvenceire, mint például a Fejjel lefele kihívás, a Fel ne ébreszd aput, a Szuper Mágikus Jinn és az Undi Guszti társasjátékokra pedig idén is sokan lecsapnak. A jól bevált kedvencek mellett egy új termék, a Finnyás Cicus társasjáték is nagy érdeklődésnek örvend. A közkedvelt játékkategóriák közé tartoznak továbbá a kreatív készségfejlesztők, amelyek közül a tavalyi évben már népszerű smART Sketcher idén is a lista élén szerepel. A Black Friday-időszak második legnépszerűbb terméke, a Kreatív Rajziskola, egy új kreatív szett, amely várhatóan sok karácsonyfa alatt visszaköszön majd. Emellett pedig a statisztika alapján a kisebbeknek szóló Rajzvarázs rajzkészlet is sok kisgyerek arcára mosolyt fog csalni az ünnepek idején. És természetesen az örök kedvenc LEGO-termékekről sem feledkezhetünk meg, amelyek közül a Black Friday kampány keretében 6 termék, köztük két adventi naptár is bekerült az első 25 közé. A listában pedig egy további adventi kalendárium, méghozzá a Barbie Color Reveal: Adventi naptár 2022 is helyet kapott, így látható, hogy a szülők már javában készülnek a karácsonyi várakozás időszakára.
- smART Sketcher Pro Projektor 2.0
- Kreatív rajziskola
- LEGO® Classic: Nagy méretű kreatív építőkészlet 10698
- Tomy Toomies: 2 az 1-ben Buborékkészítő konyha szett
- Fejjel lefelé kihívás társasjáték
- LEGO® BOOST: Kreatív robotok – 17101
- ThinkFun: Zingo a bingó! társasjáték
- Finnyás Cicus társasjáték
- Fisher-Price: Little People átalakuló autópálya – mega méret
- Mancs őrjárat: Átalakítható közepes kamion
- LEGO Star Wars: Millennium Falcon 75257
- Undi Guszti társasjáték új kiadás
- Super Cool Projector diavetítő
- Maszatmentes rajzoló szőnyeg
- Fel ne ébreszd aput! társasjáték
- Igaz vagy Hamis? Junior társasjáték
- LEGO® City: Adventi naptár 60352
- Rajzvarázs
- Lexibook: Jégvarázs Oktató laptop – magyar és angol nyelvű
- LEGO® Friends: Adventi naptár 41706
- Crayola: Colour POP! irka-firka szőnyeg
- Barbie Color Reveal: Adventi naptár 2022
- Tomy: Építs Johnny traktort!
- Szuper Mágikus Jinn – A varázslatos gondolatolvasó
- LEGO® Harry Potter: Roxfort Titkok Kamrája 76389
Kutatásunk átfogó előrejelzésként szolgál a játékpiac téli szezonjára vonatkozóan. Ennek ellenére, a jelenlegi gazdasági helyzet karácsonyi vásárlásokra gyakorolt hatását csak az ünnepek elteltével lehet teljes körűen felmérni. Amihez azonban kétség sem fér, az az, hogy a szülők, bármilyen nehézségekkel néznek is szembe, minden esetben előtérbe helyezik gyermeküket. Ez alól pedig, ahogy azt a válaszok is alátámasztották, a karácsony sem kivétel.
Recent Comments